Sie schaut Sie – ungleich einander

Concept I Direction I Paul Wenninger
Dance I Claudia Heu
Dance I Lucia Kasiarová
Dance I Loulou Omer
Dance I Rotraud Kern

Music I Thilges 3
Text I Joy Division (Ian Curtis)
Stage I Walter Krenmayr, Paul Wenninger
Light I Krisha
Production I DIVERS

Premiere: 2 November 2005 / WUK Wien
Length: 60 min.

For English version see below.

In SIE SCHAUT SIE – UNGLEICH EINANDER beschäftigt sich Wenninger wie auch schon in der vorhergehenden Arbeit CC CUSHION mit dem non linearen Ablauf eines Stücks. Es wird eine Gleichzeitigkeit über die Dauer des Stückes probiert, indem alles gegenwärtig Passierende in Bezug auf bereits im Stück Passiertes oder auf noch Passierendes gebracht wird. Es gibt also keine zeitlich lineare Ausrichtung sondern es entsteht vielmehr ein komplexes Zusammenspiel ko-fragiler Systeme, das von 4 Frauen auf und um ein rundes, zentral plaziertes Bühnenobjekt im Laufe des Stücks wie ein Netz gewoben wird.
Die Tänzerinnen setzen sich mit dem Thema Konstruktion und dem Akt der Kreation im Körper selbst auseinander . Dabei gilt es eine Trennung zwischen den Tänzerinnen als Künstlerinnen und ihren Kreationen vorzunehmen.
Die Frauen lassen an einem bestimmten Ort im Raum ihre spontanen oder durchkonstruierten Bewegungen zurück, welche, an eben diesem Ort von den anderen aufgegriffen, eine objektive Materialität bekommen.
Sie werden zu Bewegungsobjekten, die frei vom Subjekt, als Erinnerungen im Raum kondensieren. Die Tänzer sind somit auch Betrachter ihres eigenen Materials, das sich im Verlauf des Stückes zwischen ihnen zu konkretisieren sucht , d.h. einem konstruierten Höhepunkt entgegensteuert .

As in the piece CC CUSHION in SIE SCHAUT SIE Paul Wenniger wants to have a non-linear order in the presentation of a piece. During the entire performance he tries to achieve a simultaneousness by putting the actual happening on stage referring to what happened previously or what will happen later . So instead of a chronological alignment four women weave a net of comlex interplay of co-fragile systems around the centrally placed stage object Calott.
The dancers‘ theme is the construction and the act of creation in the body itself. Therefore Wenninger deals with the dancers as artists separated from their creation.
The women leave their spontaneous or constructed movements in a defined place in space, where – picked up by the others – they achieve an objective materiality .
Liberated from the subject they become objects of movement condensing as memories into space. Thus, the dancers also observe their own material and progressively try to achieve it together, bringing it to a constructed climax.
The music of THILGES 3 relates to the theory of the ether, that substance which creates physical objects in a condensed form. For moments the free flowing particles of synthetic and acoustic sounds find each other in an almost visible body. With the central object, a ‚kalotte‘ with a diameter of 7 m and a height of 15 cm, seen by the audience from both sides, Wenninger chooses the classical way of giving hierarchy to a space and centralizing it. Ironically, the ‚kalotte‘ refers to the true centre which is a sphere 47 metres below the theatre and cannot be seen. The whole hierarchy is collapsing.

Kabinett ad Co. is supported by  Wien Kultur and the province of Lower Austria.